Számítógépes játékok

 

 

Valaki kitalálta, hogy legyen ilyen téma is...
a másik ráadásul még meg is csinálta!
Na mindegy...
Itt - mint mindenhol másutt - próbálunk a világvégével kapcsolatos játékokat bemutatni...
több-kevesebb sikerrel.

 

 

 METRO  2033

 

 

A fenti világ elpusztult rég, most a jég és a véget nem érő viharok birodalma. Az emberek állatok módjára szorultak a föld alá, a túlélésért vívott véget nem érő küzdelem vette kezdetét. A moszkvai metróalagutak hálózatát valaha pont ilyen célra tervezték és be is bizonyosodott, hogy menedéknek ideális. A piszkos túlzsúfolt állomásokon emberek százai vannak összezárva, rongyos ruhákban, félszeg tekintetek reménykednek egy jobb életben. A nukleáris világége vad lelkeket és hitvány söpredéket hoz magával, ahol a törvények nem léteznek, egyik napról a másikra vegetálnak. A pillanatnyi, múlandó értékek mindennél többet érnek, még az életnél is. Ember alkotta vadon ez, ahol a kereskedelem mégis virágzik, néhány kiválasztott képes arra, hogy a végtelen sötétség tátongó üregeit feltérképezze, kegyetlen banditákkal és izzó szemű mutánsok hordáival szálljon szembe. Minden lépés az ismeretlenbe állandó veszéllyel kecsegtet, ám a szűkös keretekből összeállított felszereléssel neki lehet vágni.  

 

Hősünk, Artyom két évtizeddel ezelőtt látta meg a napvilágot, pont egy nappal azelőtt, hogy az apokalipszis elmúlásszagú radioaktív szele elsöpörte az emberiség tetemes hányadát, és romba döntötte az addig ismert földrajzi jellegzetességeket. A játék meglepően jól nyit és az utazás viszonylag hosszú ideig tart, tömve filmszerű, feszült, drámai pillanatokkal. A nyomasztó hangulat könnyedén rátelepszik a játékosra, könyörtelen sötétség és a viszonylag behatárolt mozgástér mégse azt az érzetet kelti, hogy önkényesen kialakított sínen mozognánk. A Metro 2033 megbecsülendő, erőtől duzzadó világgal kecsegteti a gyenge szívben és klausztrofóbiában nem szenvedő alanyokat. Az események ezt a földalatti burjánzó járatokban vívott, túlélésért zajló harcot helyezik fókuszba, ahol Artyom furcsamód immunisnak bizonyul a Dark Ones névre keresztelt bizarr pszichikai támadásra, mely az alagutakban leselkedik rá. Már előnyből indul e téren. Feladata pedig nem más, mint, hogy figyelmeztesse a maradék tisztességes embert a fokozatosan terjeszkedő veszélyre, ebben a barátságtalan környezetben.  

 

A meggondolatlan hozzáállás és az erőforrásaink túlzott herdálása hamar lelohasztja a nagy arccal virgonckodók kedélyeit. Már az ellátmányunk is hagy némi kívánnivalót maga után. Egyedüli, viszonylag békés állomásokon megtalálható, falvakra emlékeztető települések szomorú képe emlékeztet minket az összegányolt komfortra - legalábbis ennyi a megteremthető kényelem. Az egyetlen jelzőfény az alagutak mélyén, ami mindig a szemünk előtt lebeg. Ám az azokat összekötő utak vérszomjas rémségeknek, valamint radioaktív tárgyaknak adnak otthont, a tájékozódást pedig egyedül a saját elemlámpánk fénye jelenti. A haladás sötét, ködös és megrázó; temetetlen holtak, hirtelen események, árnyékok furcsa tánca. A légkör a bezártság érzetünket erősíti, a saját elfojtott légzésünk és szívverésünk minden lépésünket végigkíséri a koromsötétben. Mindössze egy ütött-kopott fegyver, kézi töltő, iránytű és zseblámpa áll rendelkezésre, tényleges és zavaró HUD nélkül a teljes, letisztult beleélés végett, az óránk kijelzőire hagyatkozva.

 

Maga a lőszer az egyedüli fizetőeszköz, a készítők egyáltalán nem kápráztatnak el minket kellő számú skulóval. Ezért leszünk rákényszerítve arra, hogy minden egyes zeg-zugot szépen, komótosan végigjárjunk, és a holttesteket átkutassuk. Új fegyverre nem érdemes elherdálni a javakat, később mindegyiket megtalálhatjuk és felvehetjük. Olykor az utolsó tár is számít, ezért önkéntelenül is bele leszünk kényszerítve a gyűjtögetésbe, és emiatt is emlékeztet a játék egy túlélő-horrorra. 

Aki egy pergős akcióbombát szeretne, hentelni ész nélkül, az gyorsan a földre kerül. Csak később mutatkozik meg a szorgalomért járó jutalom mélysége, itt a fejlesztéseken és a türelmen van a hangsúly. 

 

Az árnyékban való mozgás a túlélés egyik zálogát jelentheti, feltéve, ha beszerzünk éjjellátó-készüléket is. A láthatósági kijelzőn nyomon követhető lopakodásunk mikéntje, s ha mégse borul teljes sötétség az éber őrség és miközénk, nosza, egy hangtompítós mordállyal csináljunk magunknak jótékony homályt a fényforrások kilövésével. Később persze vásárolhatunk magunknak külön lopakodásra kifejlesztett öltözetet, hiszen gyakran eléggé tisztességtelen módon heavy armoros banditákba botolhatunk. Egy-egy beszélgetés kihallgatását is csak észrevétlenül tehetjük meg. Külön öröm, hogy a Metro 2033 nem rág a szádba semmi lehetséges alternatívát a megoldásra nézve, ösztönzi a játékosokat arra, hogy saját maguk helyzetmegoldó-képességére és gondolkodására hagyatkozzanak.

 

 

METRO Last Light 2033

 

 

 

A történet ott folytatódik ahol a METRO 2033 negatív befejezése abbamaradt, Artyom a poliszi ranger megnyomja az atomrakéták indítógombját és eltörli a Föld felszínéről a mutáció következtében létrejött új faj populációját. Egyetlen apró lény azonban túléli a tömeggyilkosságot, az egymással szemben álló frakciók minden eszközt bevetnek, hogy megszerezzék ezt a páratlanul értékes létformát. A másik szálon futó cselekmény még ennél is vészterhesebb, a kényszerű békét kötött moszkvai városállamok közötti egyensúly felbomlott, a kommunisták növekvő erejét képtelenség ellensúlyozni. Vezetőjük totális egyeduralmat akar és ehhez még tömegpusztító fegyvereket is hajlandó bevetni a sokat szenvedett civil lakosság ellen.

 

A felszínen a sugárzás, a mélyben mutáns lények és az egymással acsarkodó frakciók tagjai gondoskodnak arról, hogy csak azok induljanak felfedező útra, akik kellőképpen felkészültek. Számtalan fegyver közül választhatunk, ezek között lesznek csendes gyilkolóeszközök és komoly tűzerővel bírók automata fegyverek is. Harc közben nekünk kell eldöntenünk, hogy melyik megközelítést választjuk. Az a legjobb a legújabb METRO-ban, hogy a siker érdekében egyszerre kell alkalmaznunk mindkét módszert.

 

 

A fény, illetve annak hiánya fontos szerepet kapott a játékban. Minden fényforrás kikapcsolható, szétlőhető vagy megszüntethető valamilyen formában. Az izzókat kilőhetjük, de ki is csavarozhatjuk, a biztosítékokat lekapcsolhatjuk, gyertyákat elfújhatjuk, a petróleumlámpákat meg akár szét is durranthatjuk, minek következtében a közelben lévő fatárgyak lángra lobbannak. A metróalagutak sötétjében jó hasznát vesszük a fejlámpánknak, de azt sem szabad elfelejteni, hogy használatával könnyen a nyomunkra bukkanhat az ellenséges kutatóosztag.

 

A jó öreg túlélőhorrorok már lassan a végüket járják, de azért a legjobb ijesztgetéseket még sikerült átmenteni a mostanában népszerű játékstílusokba. A Last Light remekel ezen a téren, számos olyan rész van a játékban, mely bizony egy Stephen King horrorfilmben is megállná a helyét. Különösen emlékezetesek azok a részek, amikor a koromsötétben a lámpánk fénye akasztott emberek szellemárnyait világítja meg és mindenféle gyanús és bizony ijesztő hörgések és nyögések hallatszanak.

 

A program végig tele van ilyen apró eseményekkel: a mutáns halakra és rákokra specializálódott halász csónakja kezd elromlani, egy apa horgászni tanítja a kisfiát a csatornában, miközben arról beszélnek, hogy ha elég ideig főzik a halakat akkor nem lesznek rákosak, mint a kisfiú anyukája. Hihetetlen hangulatos az egész - a szó drámai értelmében - , látszik hogy az író rengeteget foglalkozott a játékkal is.

 


The Last of Us

 

 

The Last of US az Egyesült Államokban játszódik, húsz évvel azután, miután egy spóra alapú fertőzés gyorsan elterjedt a bolygón, így a világ népességének nagy része vagy a túlélésért küzd vagy pedig már megfertőződött. A fertőzés, ami átveszi a gazdatest agya feletti irányítást, majd az áldozatot egyetlen harapással ölni képes halálos ragadozóvá változtatja, magával ragadta az emberiség jelentős hányadát. A játékban az Egyesült Államok számos területe, így Boston, Lincoln, Pittsburgh és Salt Lake City is feltűnik.

 

 

A játék Joel, egy egyedülálló, a tizenkét éves lányával, Sarah-val Texasban élő apa bemutatásával kezdődik. A férfi születésnapjának másnapján mutáns Cordyceps fertőzés tör ki az Egyesült Államokban, amely az emberi gazdatestet vad, vérszomjas gyilkossá változtatja. Amint Joel, az öccse, Tommy és Sarah a kezdeti káoszban menekülni próbál Sarah-t lelövi egy katona, s Joel kezei közt meghal.

 

Húsz évvel később a civilizáció nagy részét a fertőzés elpusztította, a néhány megmaradt túlélő vagy erős rendőri karantén alatt tartott zónákban vagy önálló településeken, illetve nomád csoportokban él. Joel egy bostoni karanténzónában él, ahol, barátjával, Tess-szel csempészként dolgoznak. Joel és Tess üldözőbe veszik Robertet, egy helyi gengsztert, hogy visszaszerezzék az ellopott fegyverkészletüket. Mielőtt megölnék, Robert elárulja, hogy az árut elcserélte a Fireflieszal, egy lázadó csoporttal, amely a karanténzónák irányítását végző hatóságok ellen harcol. Joel és Tess találkozik a Fireflies vezetőjével, Marlene-nel, aki megígéri nekik, hogy az ellopott fegyverkészletük kétszeresét kapják vissza, ha kicsempésznek egy tizenéves lányt, Ellie-t a Fireflies karanténzónán kívüli rejtekhelyére. Joel, Tess és Ellie éjszaka kilopóznak, és miután belebotlanak egy járőrcsapatba Ellie-ről kiderül, hogy fertőzött. A teljes fertőzés két nap alatt végbemegy, azonban Ellie állítása szerint három hete fertőződött meg és az immunitása lehet az ellenszer kulcsa. A hármas a karanténzónából kiküzdve magát elér a megbeszélt pontra, azonban ott ráeszmélnek, hogy a rájuk váró embereket megölték. Tess elmondja, hogy a fertőzöttekkel való harcok során megharapták, majd úgy dönt, hogy feláldozza magát a közeledő katonákkal szemben, ezzel lehetőséget biztosítva a párosnak a menekülésre.

 

Joel és Ellie az országot keresztülszelve nyugati irányba halad, az út során átmeneti szövetségeseket szerezve fertőzöttekkel és erőszakos banditákkal hemzsegő elhagyatott nagy- és kisvárosokon küzdik keresztül magukat. Télen a páros végül megtalálja a korábban Fireflies tag Tommyt Wyomingban, ahol egy vízerőmű közelében egy erődített települést állított fel. Joel fontolgatja, hogy Tommy gondjaira bízza Ellie-t, de miután visszaverik banditákat és Ellie szembesíti Sarah-val végül úgy dönt, hogy a lánnyal marad. Tommy egy, a Kelet-Coloradói Egyetem területén elhelyezkedő Fireflies területre irányítja őket. A páros elhagyatottan talál rá a területre, de megtudják, hogy a Fireflies egy Salt Lake City-i kórházba tette át székhelyét. Távozásuk során banditák támadnak rájuk, Joel súlyosan megsérül a menekülésük során.

 

Télen Ellie és Joel a hegyekben talál menedéket. Joel a halál szélén van, Ellie viseli gondját. Miután vadászat közben elejt egy nagy szarvast, Ellie találkozik Daviddel és Jamesszel, akik a húsért cserébe gyógyszert kínálnak a lánynak. Amíg James elmegy a gyógyszerekért Ellie-t és Davidet megtámadja egy horda fertőzött, de sikerül visszaverniük a támadást. Később David elárulja a lánynak, hogy a banditák, akiket Ellie és Joel megölt az egyetemnél a csapatához tartoztak, majd elengedi Ellie-t a gyógyszerrel. David egy csapatot küld Ellie követésére arra kényszerítve őt, hogy a másnap reggel elcsalogassa őket Joeltől, de elkapják őt. Ellie rájön, hogy David és az emberei kannibálok, majd megszökik miután felajánlották neki, hogy csatlakozzon hozzájuk, azonban David végül sarokba szorítja egy égő étteremben. Eközben Joelnek csillapodik a láza és Ellie hollétének felkutatására indul, megküzdve David bandájával az étterem felé vezető út során. Végül megtalálja Ellie-t, aki éppen önvédelemből brutálisan megöli Davidet, majd Joel megvigasztalja a lányt, mielőtt közösen elmenekülnek.

 

Tavasszal Joel és Ellie megérkeznek Salt Lake City-be. Az elárasztott autópálya alagutakon keresztül folytatják útjukat, azonban egy zúgó elmossa őket és Joel éppen hogy meg tudja menteni Ellie-t a fulladásos haláltól. Egy Fireflies őrjárat elfogja őket. Joel a kórházban ébred, ahol Marlene üdvözli őt. A nő elmondja neki, hogy Ellie-t előkészítették a műtétre, amely során kinyerik a fertőzés elleni vakcinát, azonban ehhez el kell távolítaniuk Ellie fertőzött agyát, megölve ezzel őt. Joel megszökik és végigküzdi magát a műtőterembe, ahonnan magával cipeli az öntudatlan Ellie-t a kórház épületének mélygarázsába. Itt összetalálkozik Marlene-nal, akit megöl, hogy megakadályozza, hogy a Fireflies üldözőbe vegye őket. A városból kivezető kocsiút során Ellie magához tér, majd Joel hazudik neki a történtekről, azt mondja, hogy a Fireflies már megpróbált ellenszert előállítani más immúnis jelöltekből, azonban ez nem sikerült, így feladták terveiket. A páros Tommy településének pereméhez érnek, ahol Ellie kifejezi túlélői bűntudatát, majd megkéri Joelt, hogy esküdje meg, hogy igazat mondott a Fireflieszal kapcsolatban, amit a férfi meg is tesz.

 

 

The Walking Dead

 

 

Furcsa belegondolni, hogy a The Walking Dead még véletlenül sem a zombik tömegmészárlásáról szól, sokkal inkább a drámára, a megmaradó emberiség problémáira fekteti a hangsúlyt. A Telltale játéka egy olyan világba visz el bennünket, ahol nincsenek jó és rossz döntések, nincs helyes és helytelen út – csak Te vagy, és  ami mindennél fontosabb: a túlélés.


Hősünk egy Lee Everett nevezetű bűnöző, aki a hétéves Clementine-nel próbálja túlélni a történteket. Útjuk során persze összetalálkoznak a már ismert szereplőkkel, például Atlanta határában Rickkel, Lillyvel és Glennnel, illetve számtalan zombit is elintéznek, elvégre ez egy Walking Dead-játék. A Telltale-nek ugyanis az a célja, hogy az átlagos zombis játékoknál jobban bemutassa a játékosoknak azt, hogy milyen is egy zombie apokalipszis, s ezért nehéz kérdésekkel is bombáznak minket, olyan helyzetekkel, mikor mindkét felkínált lehetőségnek szörnyű végkimenetele van.